Not 130, but also not 70 km/h. One speed for everyone. Clear. Relaxed. Safe. Economical. Your lane does not matter anymore.
highway users and other interested
a minimum speed on the high way equal to a maximum speed of 90 kilometers per hour.
Ik werk mee aan minder CO2. Ik rijd niet harder dan 100 km/uur.
Iedere automobilist kan iets doen tegen de uitstoot van CO2 door op basis van vrijwilligheid niet harder te rijden dan 100 km/uur. De uitstoot van CO2 wordt met ongeveer 15-20% beperkt als er geen 120 km maar 100 km per uur gereden wordt (en met 30% beperkt t.o.v.
130 km). Het aantal kilometers per tank stijgt en de brandstofkosten dalen. De kosten om de lucht schoner te houden zitten in een iets langere reistijd.
Door een sticker op je auto te plakken maak je je medeweggebruikers duidelijk dat je bewust kiest voor snelheidsbeperking vanuit het milieuperspectief. Uiteraard hou je bij het inhalen rekening met achterop komend verkeer (uitgaande van de max snelheid die op dat traject geldt)
Zie verder https://www.ikwerkmeeaanminderco2.nl/
Het verkeer levert ook een bijdrage aan de stikstofproblematiek. Bij verbrandingsprocessen in automotoren en industrie ontstaan verbindingen met stikstof die schadelijk zijn, stikstofoxiden.
Snelgroeiende planten verdringen langzaam groeiende, met gevolgen voor het bijbehorende ecosysteem dat ook weer consequenties heeft.
Ook hier is '1 snelheid op de snelweg' een bijdrage aan het oplossen van een probleem.
Naast een grotere verkeersveiligheid, een grotere capaciteit van de infrastructuur (dus minder uitbreiding van infrastructuur nodig) en natuurlijk minder CO2-uitstoot.
De nadelen zijn dat je niet meer de snelheid kan rijden die volgens de snelheidsmeter mogelijk is. Op een gangbaar dashboard blijft de naald dan op ongeveer de helft steken.
Deze week rijden we overdag precies twee jaar maximaal 100 kilometer per uur op de snelweg. Wat heeft het opgeleverd en gaan we ooit weer terug naar de oude snelheid? Experts zijn duidelijk: "Ik zie het niet meer gebeuren.
De weerstand is er niet, ook niet in de politiek." (...) lees verder